Leerbedrijf Slagerij Serry

Dankzij duaal leren weet slager Pieter meteen wat voor vlees hij in de kuip heeft

24 april 2024 Duaal leren

In 1984 startte de ouders van Pieter Slagerij Serry in de Gentse Dampoortwijk. 11 jaar geleden nam hij samen met zijn vrouw An-Sofie de spekfakkel over. Na 40 jaar bekoren de familierecepten nog steeds, maar nieuwe werknemers vinden blijft een uitdagingen. Sinds Pieter zich kandidaat stelde als leerbedrijf komen er alsmaar vaker jonge werkkrachten over de vloer.  

Een ambachtelijk beroep uitvoeren klinkt romantisch, maar de jongste generatie beschouwt het al snel als ouderwets. Een tendens die ook Pieter niet ontgaat. “Toen ik 10 jaar geleden de slagerij overnam, waren klanten verrast dat er zo’n ‘jong iemand’ in de winkel verscheen. Ondertussen zijn de collega’s van mijn leeftijd op één hand te tellen.” 

Glunderende leerjongeren

Dankzij duaal leren kan Pieter alvast bewijzen dat een slager meer doet dan vlees versnijden. “Ook een ambacht evolueert. Onze slagerij groeide gaandeweg uit tot een eigentijdse traiteur met een divers aanbod aan charcuterie, salades en verfijnde bereidingen. Door duaal leren kunnen leerjongeren de diversiteit van de job aan den lijve ondervinden.”  

Intussen nam Pieter al drie leerjongeren onder zijn vleugels. “Duaal leren betekent de handen uit de mouwen steken. Werken met tastbare producten is belangrijk voor zo’n jonge doelgroep. Elke leerjongeren is anders, maar één ding blijft hetzelfde: ze glunderen als hun eigen bereidingen in de toonbank liggen. Een win-winsituatie: ik heb er een gedreven werkkracht bij en onze stiel maakt een goede beurt.” 

Geen huiswerk

Syntra zorgt voor de nodige ondersteuning en begeleidt zowel de leerplek als leerjongere tijdens het traject. Pieters grootste inspanning is zijn kennis en ervaringen delen. “De meeste leerjongeren hebben beperkte voorkennis. Maar omdat ze zoveel uren meedraaien op de werkvloer, maken ze snel progressie. Op termijn geef ik de leerjongeren hun eigen takenpakket. Ik beschouw ze als volwaardige medewerkers. Soms vraag ik hen zelf een paté van de maand te bedenken en bereiden. Een uitdagingen die ze met veel enthousiasme aangaan.” 

Is er een leraar aan Pieter verloren gegaan? “Zo voel ik me niet echt. Er verandert weinig aan de manier waarop ik mijn job uitvoer. Ik leid hen op tijdens mijn werkuren in de winkel. Die situatie kan je niet nabootsen in een klaslokaal. Kortom, jongeren weten meteen hoe het eraan toegaat op de werkvloer. En op de evaluatiefiches na, komt er geen extra papierwerk bij kijken. Het is niet dat ik hen nadien huiswerk meegeef.” 

Weten wat je (niet) wil

Duaal leren verkleint de afstand tussen jongeren en de arbeidsmarkt. Een mening die Pieter deelt. “Als leerjongeren na hun traject in het bedrijf starten, moeten ze geen opleiding meer doorlopen. Je bespaart tijd en weet wat voor vlees je in de kuip hebt.” Zelf nam Pieter nog geen leerjongere vast in dienst. “Eén stopte vroegtijdig met het traject en een ander wou nog andere zaken uitproberen. Maar dat doet geen afbreuk aan onze positieve ervaring met duaal leren. Integendeel, ik ben blij in hun plaats dat ze al doende ontdekken waar hun interesses liggen. Weten wat je niet wil is ook waardevol.” 

Leerbedrijf worden

Als leerbedrijf ben je een onmisbare schakel. Want dankzij jou kunnen jongeren en jongvolwassenen werken en leren op de werkvloer. En zelf krijg je er heel wat voor terug.

Starten met duaal leren

Droom je van een job? Blijf dan niet in je bed liggen en begin met duaal leren of werkplekleren. De snelste manier om een vak te leren met de beste vakmensen aan je zijde.