Code 95
Opleiding Veilig transport asbestafval (C)
Chauffeurs die asbestafval willen mogen vervoeren conform het sectorprotocol “Veilig Transport Asbestafval” moeten uiterlijk tegen 31 december 2025 over een opleidingscertificaat beschikken.
Door het volgen van deze opleiding in het kader van de Code 95 bekom je dit attest en ben je voor 5 jaar in orde voor het vervoeren van asbestafval volgens het sectorprotocol.
Deze opleiding die onder thema 3 valt is erkend voor rijbewijs C/CE en telt mee voor 7u in het kader van de CODE 95.
Programma
Inleiding:
- Kadering opleiding thema 3 binnen Code 95 nascholing vakbekwaamheid
- Toelichting Sectorprotocol Veilig transport asbestafval en ADR regelgeving
- Verduidelijking rol chauffeur in de asbestketen
Wat is asbest?
- Soorten asbest en eigenschappen (Oefening asbestherkenning a.d.h.v. stalen en voorbeelden)
- De gezondheidsrisico’s en de onzichtbare vijand: waar komt asbest vrij?
Wat mag ik vervoeren volgens het sectorprotocol/het ADR?
- Kadering hechtgebonden toepassingen
- Wat zijn ‘eenvoudige handelingen’?
- Welk asbestafval komt vrij bij eenvoudige handelingen?
- Afbakening takenpakket van de chauffeur versus andere actoren
Vereisten documenten transport en voertuig
- Documenten conform sectorprotocol/het ADR
- Blanco oranje ADR-schild
- PBM-kit aanwezig in het voertuig
Recipiënten en containers
- Recipiënten tot 3m³ en containerliners
- Welke recipiënten zijn geschikt?
- Acceptatiecriteria voor manipulatie en transport
- Laad- en losprocedure
Wat als ik niet manipuleer of vervoer volgens het protocol?
- Handhaving (verbalisering)
- Verschillende wetgevingen: Milieuwetgeving; ADR wetgeving; Verkeerswetgeving; ADR-boetecatalogus Vlaanderen
Voorkomen van vaak gemaakte fouten en misverstanden
- PBM’s: Gebruik PBM asbest: wanneer wel/niet voor chauffeurs
- Chauffeurskit PBM: handschoenen, overschoenen, tyvec overall, tape, FFP3, asbest afvalzak
- Correct gebruik en basishygiëne na gebruik PBM
- Toelichting over de verschillen tussen FFP1-, FFP2- en FFP3-maskers
Hoe herken ik correct aangeboden recipiënten?
Hoe moet ik manipuleren of vervoeren volgens het sectorprotocol/het ADR?
Conflicten en calamiteiten
- Hoe reageren bij incidenten en onvoorziene situaties
- Wat is de meldingsplicht van de chauffeur
- Voorbeelden van incidenten en bijhorende rapportering
Gezondheidstoezicht
- Wettelijke basis: Codex Boek VI, Titel 3 – art. VI.3-37
- Wat is gezondheidstoezicht bij blootstelling aan asbest?
- Wanneer is het verplicht en wat houdt het in voor de chauffeur?
- Hoe en door wie wordt het uitgevoerd?
Afsluitend wordt, a.d.h.v. een passende werkvorm, nagegaan of de deelnemers de leerstof hebben begrepen en verwerkt
Voor wie
Chauffeurs met rijbewijs C/CE die asbestafval willen mogen vervoeren conform het sectorprotocol “Veilig Transport Asbestafval”.
Over het beroep
Nxtpro (Skilled by bv) is een door MOW erkend opleidingscentrum met het nummer OC-086.
Bestuurders met een rijbewijs C of D moeten naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken wanneer zij bezoldigd vervoer (goederen of personen) willen uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet een chauffeur elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Bij het volgen van deze nascholing dient een chauffeur uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module te volgen. Het is sinds 22/8/2021 niet meer toegelaten om 2 keer dezelfde module te volgen binnen eenzelfde cyclus van 35u.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden
- Ecodrive (met individuele praktijkrit)
- Defensief rijden (met individuele praktijkrit)
- Ladingzekering
- Actualisatie veiligheid bij laden en lossen
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
- Rij- en rusttijden en digitale tachograaf
- Wegcode nationaal
- Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling ADR
- Uitzonderlijk vervoer
- Opleidingen ADR Colli en tank: basis en bijscholing
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
- EHBO voor de chauffeur
- Omgaan met noodsituaties
- Ergonomie
- Imago, de klantgerichte chauffeur
- Dodehoek en manoeuvreren
- Veilig handelen bij brand
- Omgaan met agressie
- Gezondheid en omgaan met stress als chauffeur
- BBS, veilig onderweg
- Veilig in en rond het voertuig
- Omgaan met agressie
- Preventie en criminaliteit
- Veilig transport van asbestafval
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing ook minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Ecodrive of Defensief rijden). Voor de praktijkrit op de weg dient u daarbij over een geldige medische schifting op uw rijbewijs (kolom 11) te beschikken.