Zorg
Opleiding Beheerder woonzorgcentrum
De beheerder van een woon-en zorgcentrum staat in voor de organisatie, leiding en dagelijkse werking van de instelling. Als dusdanig is hij/zij verantwoordelijk voor het uittekenen en toepassen van het zorgbeleid dat afgestemd is op de behoeften van de (individuele) bewoner die in de hedendaagse zorgvisie niet langer als patiënt wordt bejegend, maar als een cliënt die een kwaliteitsvolle zorg op maat eist.
Deze opleiding overloopt de verschillende aspecten waarmee je als beheerder in deze sector wordt geconfronteerd en dit vanuit een ervaringsgerichte insteek.
Blijf je graag op de hoogte van een nieuwe startdatum?
Laat dan hier je gegevens na.
Programma
De opleiding duurt 2 jaar, met gemiddeld één volledige dag les per week.
De totale opleiding bestaat uit 4 hoofdmodules : management (108u), wetgeving (92u), personeelsbeleid (44u) en ouderenproblematiek (68u). Wie het volledige traject wil afronden zal ook aansluiten bij bedrijfsbezoeken (20u) en de eindwerkbegeleiding (12u).
in het cursusjaar '24-'25 worden 3 modules gegeven:
Management (27 sessies)
- Opdrachtverklaring (24u)
- Marketing en communicatie (8 uur)
- Vrijwilligerswerk (8 uur)
- Administratieve organisatie (8 uur)
- Calamiteitenplanning (4 uur)
- Financieel beleid (20 uur)
- Organisatie van de facilitaire diensten (24 uur)
- Verzekeringen (4 uur)
- Notariaat (4 uur)
- Moduleproef op basis van voorstelling cases (4 uur)
Ouderenproblematiek (17 sessies)
- Demografie (4 uur)
- Gerontologie (4 uur)
- Gedrag van ouderen (8 uur)
- Geriatrie (28 uur)
- Moduleproef op basis van voorstelling cases (4 uur)
Personeelsbeleid (11 sessies)
- Strategisch HR (2 uur)
- Werving, selectie en onthaal (8 uur)
- Competentiemanagement, vorming en training (6 uur)
- Beoordelingsbeleid, loopbaanbeleid en retentiebeleid (4 uur)
- Loon- en arbeidsvoorwaarden (8 uur)
- Thema's (12 uur)
- Moduleproef op basis van voorstelling cases (4 uur)
Vanaf september 2025 wordt volgende module aangeboden: (hiervoor geldt een apart inschrijvingsgeld)
wetgeving (23 sessies)
- woonzorgdecreet (20u)
- kwaliteitsdecreet (8u)
- financiering van gebouwen (8u)
- gemeenschapscommissie Brussel (4u)
- HACCP (4u)
- inspectie (4u)
- prijsreglementering (4u)
- RIZIV (8u)
- samenwerkingsverbanden (4u)
- lokaal sociaal beleid (4u)
- rechten van de bewoner (4u)
- juridische vormen (4u)
- milieu en afval (4u)
- brandweer (4u)
- legionella (4u)
- examen (4u)
Eindwerkbegeleiding (3 sessies)! enkel voor cursisten ingeschreven in januari 2024.
Eindwerk ( 1 sessie) ! enkel voor de cursisten ingeschreven in januari 2024.
Voor wie
Werk je al in een woonzorgcentrum en/of wil je doorgroeien naar een leidinggevende functie of zelfstandige uitbater worden? Deze opleiding maakt je dan startensklaar.
Specifieke toelatingsvoorwaarden
- Houder zijn van een getuigschrift/diploma HSO of hoger.
- Voeling hebben met de sector of door opleiding.
Gezien de specifieke praktijkgerichte invalshoek worden geen vrijstellingen verleend.
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Binnen dit traject kunnen vier deelcertificaten worden behaald na het slagen in de modules:
- Wetgeving
- Ouderenproblematiek
- Management
- Personeelsbeleid
Het erkende getuigschrift “beheerder woonzorgcentrum” wordt afgeleverd aan de cursisten die geslaagd zijn in de 4 hierboven genoemde modules, de bedrijfsbezoeken afleggen én slagen voor het eindwerk.
Combineer deze opleiding met Start Me Up en maak van je getuigschrift een diploma. Getuigschriften en diploma's zijn officieel erkend door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen.
Droom je van een toekomst als ondernemer of wil je je vaardigheden als ondernemende werknemer bijschaven? In ons ondernemersprogramma ondersteunen ervaren beroepsexperten én onze eigen gecertificeerde ondernemerscoach jou in het concretiseren van jouw professionele dromen.
- Praktische toepassingen en haalbaarheidsstudie
- Flexibel leerpad via een mix van leervormen
- In groep leren en individuele coaching
Maak je keuze uit een van onze verschillende opleidingsformules om het traject te kiezen dat het best bij jouw situatie past.
Wanneer je denkt in aanmerking te komen voor vrijstellingen bezorg je ons tijdig het ingevulde vrijstellingsformulier met de nodige bewijsstukken. Neem contact met ons op voor verdere informatie.
Extra info