Sales & klantgerichtheid
Opleiding Professionele communicatie
Een goede en doelgerichte communicatie op de werkvloer is van cruciaal belang voor een gestructureerde informatiestroom. Het vermogen om effectief te communiceren met collega’s, werknemers, klanten en leidinggevenden is essentieel om doelen te bereiken, de klanttevredenheid te verhogen en een positieve werkomgeving te creëren. Een duidelijke communicatie speelt ook een sleutelrol in het oplossen van problemen, onderhandelen en het voorkomen van conflicten.
Wat leer je in de opleiding communicatie?
Tijdens deze opleiding leer je jouw klantgerichtheid naar een hoger niveau te tillen. Je krijgt tips en inzichten waarbij je werkt aan jouw communicatievaardigheden. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat je klanten niet alleen tevreden stelt, maar ook positieve relaties opbouwt die leiden tot langdurige zakelijke successen.
Gedurende de opleiding zal onze trainer, een professional in het vakgebied communicatie, jou bewust maken van de impact van lichaamstaal, stemgebruik en andere non-verbale communicatie, zodat je ze kunt inzetten als krachtige communicatiemiddelen.
Als laatste gaan we dieper in op conflicten op de werkvloer die helaas onvermijdelijk zijn. Maar het vermogen om ze op een constructieve manier aan te pakken is van onschatbare waarde. In deze opleiding communiceren zal je leren hoe je conflicten kan begrijpen, analyseren en oplossen op een manier die de relaties niet beschadigt, maar juist versterkt. Door te leren luisteren, empathie te tonen en effectieve communicatietechnieken toe te passen, zal je in staat zijn om de spanningen te verminderen en samenwerking te bevorderen.
De 4-daagse opleiding Professionele Communicatie biedt jou de kennis, vaardigheden en het zelfvertrouwen die nodig zijn om te excelleren in jouw professionele carrière. Of je nu een administratief medewerker bent die beter wil communiceren met collega’s en klanten, of een professional in een andere branche die zijn of haar communicatieve vaardigheden wil verbeteren, deze opleiding is de ideale keuze.
Heb je al een basiskennis, maar wil je toch je kennis nog bijschaven over bepaalde onderwerpen? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Je kan je nl. ook inschrijven voor de afzonderlijke modules binnen dit opleidingstraject.
Programma
Module 1: Uitblinken in klantgerichtheid (6u)
- Hoe communiceren naar interne en externe klanten?
- Klantgerichtheid communiceren
- Verschil tussen klantgerichtheid en klantvriendelijkheid
- Wat verwachten klanten?
- Proces van een goed gesprek
- Uitblinken: hoe een klant overtuigen
- Communicatietechnieken en referentiekaders
- Omgaan met klachten
- Klachten als opportuniteit
- Omgaan met moeilijke of agressieve klanten
- Waarom reageert elke klant anders?
- Verschillende typologieën en hoe erop reageren
- Hoe dit gebruiken in praktijk
Schrijf je hier in voor deze module
Module 2: Communicatie op de werkvloer (6u)
- Hoe ga je best om met feedback?
- Verbale communicatie
- Gedragsrechthoek
- Feedback geven: ik-boodschap, kapotte plaat, side-track, misten
- De kracht van positieve feedback
- Feedback krijgen: trechterschema, empathisch luisteren, doorvragen, samenvatten
- Samenwerken: win-winprincipe, moed en empathie
- Oefeningen
Schrijf je hier in voor deze module
Module 3: Conflicten op de werkvloer (6u)
- Hoe problemen oplossen en conflicten vermijden?
- Probleemoplossend denken?
- Out of the box of in the box, durf verder denken
- Probleemanalyse via SORAC
- zes waarom-vragen
- Zesstappenmodel
- Wat is conflict?
- Principe van positieve conflicten
- Ontstaan van conflicten
- Communicatie tijdens een conflict
- Verschillende stijlen om met conflicten om te gaan, wat is jouw stijl?
- Technieken om conflicten te beheersen en te voorkomen
- Omgaan met emoties
- Tactiek en strategie
- Emotionele bankrekening
Schrijf je hier in voor deze module
Module 4: Non-verbale communicatie (6u)
- Hoe beter communiceren via lichaamstaal?
- Verbale en non-verbale communicatie
- Bewust zijn van eigen lichaamstaal en uitstraling
- Non-verbale ondersteuning van verbale communicatie
- Wisselwerking tussen gedachten, houding, taal en gevoelens
- De kracht van de eerste indruk
- Lichaamstaal lezen bij anderen
- Non-verbale afstand
- Hoe beweeg ik?
- Hoe druk ik me beter uit?
- Hoe hou ik aandacht vast?
- Bewust en onbewust signalen en uitstraling opvangen
- Spelen met houding, mimiek, gebaren en stem
- Micro-expressies: wat iemand echt bedoelt
Schrijf je hier in voor deze module
Voor wie
- Voor elke werknemer of werkgever die zijn professionele communicatie wil verbeteren.