Opleiding Medisch secretaresse / secretaris (avondopleiding)
Als medisch secretaris / secretaresse ben je de administratieve spil van dokterspraktijken, ziekenhuizen, mutualiteiten en gezondheidscentra. Je hebt ook op sociaal vlak een belangrijke rol: patiënten onthalen, vertegenwoordigers ontvangen, enz.
In deze opleiding krijg je een sterke secretariaatsopleiding, krijg je inzicht in het beroep en leer je de beroepsgebonden medische terminologie kennen.
Ook de noodzakelijke sociale vaardigheden en wetgeving komen aan bod.
Tenslotte wordt ook in diverse vakken aandacht besteed aan talenkennis, die toegepast wordt op het medische secretariaat.
Kies een opleidingsformule en bekijk alle details:
Programma
De avondopleiding medisch secretaresse / secretariaat duurt 1 jaar, met gemiddeld twee avonden les per week.
Medical Management Assistant
- Anatomie, fysiologie, pathologie en hygiëne – 54u
- Organisatie van het medisch secretariaat en deontologie – 44u
- Medische terminologie en instrumentarium – 32u
- Riziv- reglementering, gezondheidszorg en medische registratie – 32u
- Digitale trends en ontwikkeling in de zorgsector – 20u
- Frans en Engels voor het medisch secretariaat – 20u
- Eindwerkbegeleiding Medical management assistant- 8u
- Werkplekleren: 160u
- Eindproef
Voor wie
De opleiding Medisch Secretariaat is bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in een carrière in de gezondheidszorg en die administratieve en organisatorische taken willen uitvoeren binnen medische instellingen. Dit kan onder andere geschikt zijn voor:
1. Startende professionals: Personen die een nieuwe carrière willen beginnen in de gezondheidszorg.
2. Huidige medewerkers: Mensen die al in de zorg werken en hun vaardigheden willen uitbreiden of zich willen specialiseren.
3. Administratieve medewerkers: Degenen die al ervaring hebben in administratieve functies en zich willen richten op de medische sector.
4. Zorgprofessionals: Zorgverleners die hun administratieve kennis willen verbeteren om beter te kunnen functioneren in hun rol.
De opleiding biedt de nodige kennis en vaardigheden om effectief te kunnen werken in een medisch secretariaat, zoals het beheren van patiëntendossiers, het plannen van afspraken en het ondersteunen van zorgverleners.
Specifieke toelatingsvoorwaarden
Je bent in het bezit van een bachelor- of masterdiploma, niet ouder dan 5 jaar, waarin de verschillende aspecten uit de opleiding Office Assistant aan bod kwamen.
of
Je hebt reeds een getuigschrift/diploma Office Assistant behaald bij Syntra of een andere onderwijsinstelling waarvan de leerdoelen gelijkwaardig zijn met de onze.
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Wie slaagt voor alle modules ontvangt een getuigschrift. Combineer deze opleiding met Start Me Up en maak van je getuigschrift een diploma. Getuigschriften en diploma's zijn officieel erkend door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen.
Module attestering is ook mogelijk op aanvraag.
Droom je van een toekomst als ondernemer of wil je je vaardigheden als ondernemende werknemer bijschaven? In ons ondernemersprogramma ondersteunen ervaren beroepsexperten én onze eigen gecertificeerde ondernemerscoach jou in het concretiseren van jouw professionele dromen.
- Praktische toepassingen en haalbaarheidsstudie
- Flexibel leerpad via een mix van leervormen
- In groep leren en individuele coaching
Maak je keuze uit een van onze verschillende opleidingsformules om het traject te kiezen dat het best bij jouw situatie past.
Wanneer je denkt in aanmerking te komen voor vrijstellingen bezorg je ons tijdig het ingevulde vrijstellingsformulier met de nodige bewijsstukken. Neem contact met ons op voor verdere informatie.
Over het beroep
Na deze opleiding kan je werken op het medisch secretariaat in medische centra, dokterspraktijken, ziekenhuizen en woonzorgcentra, mutualiteiten, gezondheidscentra...
Je bent in staat om de taken van een medisch secretaresse (m/v) uit te voeren:
- Patiënten ontvangen, ze informeren over het verloop van het onderzoek, de behandeling en ze oriënteren
- Het medisch dossier van de patiënt samenstellen en bijwerken bij elk bezoek of bij elke verandering van de situatie
- De planning van de organisatie en de agenda van de arts bijhouden
- Verslagen van operaties of medische handelingen invoeren, de lay-out verzorgen en ze doorsturen naar patiënten, artsen,…
- De patiënt adviseren bij de administratieve stappen (samenstelling van dossiers, invullen van formulieren,…)
- De facturatie en de inning van de medische handelingen realiseren en er aangifte van doen bij de sociale zekerheidsinstellingen, ziekenfondsen,…
- Briefwisseling registreren, sorteren, frankeren
- Het beheer en bijhouden van documentatie
- Verrichtingen uitvoeren voor het boekhoudkundig en budgetbeheer van de organisatie
- De voorraad opvolgen, tekorten vaststellen, bestellingen plaatsen
Materiaal en extra kosten
Extra kosten
Onze organisatie streeft naar een duurzame en milieuvriendelijke manier van werken. Om die reden bieden wij al onze cursussen en lesmateriaal (instructievideo’s, oefeningen, …) digitaal aan op ons leerplatform. Wil je toch graag jouw cursussen afdrukken? Dan sta je zelf in voor het drukken en de bijhorende kost. Voor deze opleiding zal je een aantal handboeken moeten aankopen. De richtprijs hiervoor bedraagt tussen 150 en 200 euro.
Bij voorkeur beschik je over een eigen computer met Windows besturingssysteem waarop je de module informatica van thuis kan afwerken. Wie hier niet over beschikt kan met de campus afspraken maken om de computers ter plekke te gebruiken voor dit vak.
Extra info