Communicatie- en managementtechnieken
Opleiding Vertrouwenspersoon: Basisopleiding
Hebben één of meerdere werknemers een klacht over geweld, pesterijen en/of ongewenst seksueel gedrag? Dan moeten ze terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon die deze klachten correct opvangt en zo goed mogelijk intern afhandelt. Deze persoon dient daarom te beschikken over een breed scala juridische, psychologische en organisatorische kennis en communicatieve vaardigheden
Deze training gebruikt een afwisselende mix van kennis-, attitude- en vaardighedenvorming. Ook de communicatieve vaardigheden worden geoefend, zodat je de gesprekken met vertrouwen kan aangaan.
Deze opleiding is erkend door FOD WASO (Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)
Programma
- Wettelijk kader
- Rol vertrouwenspersoon
- Eigenschappen en taken vertrouwenspersoon
- Oefenen opvanggesprekken: actief luisteren …
- Ongewenste omgangsvormen op het werk
- Verschil tussen pesten en plagen
- Gevolgen van ongewenst gedrag
- Omgaan met emoties, begeleiding van het slachtoffer
- Oefenen op communicatieve vaardigheden ten opzicht van de betrokkenen
- Psychologische risico’s voor vertrouwenspersonen
- Formele oplossingsstrategieën
- Formele klachtenprocedures en juridische aspecten
- Risicoanalyse
- Bespreking van cases
Voor wie
- Voor die medewerker binnen de organisatie die de rol van vertrouwenspersoon opneemt.
Extra info
Docent voor deze opleiding is Peter Vanslembrouck, al 20 jaar psycholoog gespecialiseerd in psychosociale aspecten en groepscohesie binnen bedrijven.