11 oktober 2022 Ondernemen

CHOCOLATERIE GOÛT FOU VALT IN DE SMAAK

IN HET KORT:

  • Justine Lanoo volgde de opleiding Chocolatier

  • Samen met partner-in-crime Niels Segers baat ze een succesvolle chocolaterie uit: Goût Fou

  • De zaak werd in Gault&Millau vermeld als Ontdekking van het jaar

  • Intussen is ze ook aan de slag als docent bij Syntra Midden-Vlaanderen

Middenin de eerste covid-lockdown je zaak opstarten? Het klinkt gek, maar na een jaar lang voorbereiden konden chocolatiers Justine Lanoo en Niels Segers hun enthousiasme niet meer beteugelen en openden in Zele ‘Goût Fou’, Zotte Smaak.

GUILTY PLEASURE ALS GELUKSVACCIN

Beiden ontmoeten elkaar door hun liefde voor chocolade. Zij werkte als chef bij de Chocolate Academy van Callebaut, hij gaf – na een job bij patissier De Baere – les op een hotelschool in Gent. “Wanneer Niels met zijn klas een demonstratie bij Callebaut volgde, was er onmiddellijk chemie. We spraken geregeld af en na enkele lange avonden ontstond een doordacht plan-van-aanpak voor een eigen zaak, gerund door ons beiden. Voorjaar 2020 besloten we de sprong te wagen en toen … sloeg het noodlot toe in de vorm van een wereldwijde pandemie.” 

CHOCOLADE = ESSENTIËLE VOEDING

Gelukkig viel chocolade onder de ‘essentiële voeding’ en kon de winkel gedurende de vele lange maanden openblijven. Chocolade essentieel? Velen zullen het betwisten, maar niet Justine. Integendeel. “De zoete lekkernij was precies datgene dat het zware pandemieleven van vele Zelenaars draaglijk maakte. Tijdens hun wandeling sprongen velen binnen, namen een hap … En kwamen al snel terug. Want chocolade smaakt altijd naar meer.”

 

Lachen is tijdloos, verbeelding kent geen leeftijd en chocolade is voor altijd.

ONTDEKKING VAN HET JAAR

“Niels en ik zijn eigenlijk het perfecte team om die ‘kleine vleugjes geluk’ te creëren. Als creatieve fantast tast ik de grenzen van chocolade af. Zoek naar de essentie van smaken en ontwikkel steeds nieuwe, innovatieve zintuigprikkels. Daarna laat ik los … en pikt Niels de draad weer op. Hij is ijzersterk in productie. Elke ‘zotte smaak’, dupliceert hij als geen ander. Daarin zijn we erg complementair.”

En het werkt. In hun openingsjaar mocht Goût Fou meteen pronken met de titel ‘ontdekking van het jaar’ in de nieuwe Gault&Millau-gids van de beste chocolatiers van het land.

EXCLUSIVITEIT ZICHTBAAR MAKEN

“Onze vestiging is Zele kozen we heel bewust. In de Belgische steden is er oververzadiging. Op iedere straathoek vind je wel een chocoladezaak. Terwijl wij ons zeer duidelijk wél willen onderscheiden. We profileren ons als vrouwvriendelijke luxury brand. Het zijn vooral dames die zich verlekkeren in onze chocolade, al willen we zeker niet uitsluiten. We nemen klanten en passanten mee in ons verhaal van vernieuwing, originaliteit en zeldzame smaken.”

“Van ontwikkeling tot productie, van buitenaf is alles zichtbaar. Ook winkel en werkruimte zijn slechts gescheiden door een glazen wand. Zo maken we onze exclusiviteit inclusief.”

VAN CURSIST TOT DOCENT

“In eerste instantie ging ik geen chocolatier worden. Maar na het behalen van mijn master in de Vrije Kunsten, besloot ik toch mijn hart te volgen. Grootvader was bakker en mijn leven lang experimenteerde ik thuis met eigen creaties. Iets dat me echt gelukkig maakte. Met de steun van mijn ouders volgde ik de opleiding patissier/ chocolatier bij Syntra Midden-Vlaanderen. En de talrijke tips en tricks van Masterchef Guido Hostens zetten me op mijn huidige pad. Ze zullen me altijd bijblijven.”

“Intussen schopte ik het zelf ook tot docent bij Syntra Midden-Vlaanderen. Eén keer per week geef ik les in Aalst aan een toffe groep supergemotiveerde chocolatiers in spe. Het doel? Kennis en ervaring doorspelen aan de volgende generatie. Hen het vak bijbrengen én de passie voor chocolade. Tonen hoe ze smaken kunnen creëren, combineren. En hoe ze de technieken kunnen beheersen. Hoog tijd dat we afstappen van onze aloude traditie van vettige pralines. We kunnen nu zoveel beter, mooier … lekkerder.

OVER DROMEN

“Niels en ik bouwen onze zaak uit volgens een ambitieus maar realistisch stappenplan. Mooi voorbeeld hiervan is onze naam, die moest ook aanspreken in het buitenland want op korte termijn willen we ons merk succesvol lanceren in twee of drie Europese landen. Op dit moment hebben we in Malta een goede zakenpartner. Maar ook in andere landen staan op de radar. In eerste instantie denken we aan Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en Luxemburg. Ook in België willen we nog minstens twee extra verkooppunten.”

De drive om te groeien is er zeker, maar niet ten koste van kwaliteit. We willen ons blijvend profileren als een luxemerk dat zich onderscheidt door smaak en afwerking.

“De ultieme droom? Onze creaties zijn creatief top, en ook qua smaken blijven we innoveren. Door te durven experimenteren zal mijn kennis en ervaring alleen maar groeien. En wanneer ik me er klaar voor voel, wil aan de prestigieuze Worlds Chocolate masters deelnemen … en winnen.”

Deel dit artikel
Terug naar het overzicht