6 december 2020 Ondernemen

WAAROM INFLUENCER MARKETING INZETTEN ALS STARTENDE ONDERNEMER?

Je wilt je nieuwe zaak online in de kijker zetten en jouw doelgroep bereiken. Heb je al eens gedacht aan influencer marketing? Een marketingtool om je zaak en je aanbod budgetvriendelijk bij een breed publiek bekend te maken.

WAT IS INFLUENCER MARKETING?

Influencer marketing is een moderne vorm van mond-tot-mondreclame waarbij een merk of bedrijf samenwerkingen opzet met influencers. Die ‘beïnvloeders’ zijn personen die zich duidelijk profileren op sociale media en een sterke band hebben met hun volgers. Hun volgers zien hen als een autoriteit, een betrouwbare vriend wiens advies en inspiratie ze waardevol en authentiek vinden. Het is net die betrokkenheid én betrouwbaarheid dat influencer marketing steeds belangrijker maakt.

Als startende ondernemer liggen influencers zéker binnen je bereik om je naamsbekendheid te vergroten.

Waarom is influencer marketing de moeite waard voor jouw zaak?

1. Vergroot je naamsbekendheid

Denk vooral niet : ‘influencer marketing: da’s voor grote jongens’ want het tegendeel is waar. Als startende ondernemer liggen influencers zéker binnen je bereik om je naamsbekendheid te vergroten. Een nieuw adres, een nieuw innovatief product of jouw levensecht startersverhaal kunnen voor een influencer beslist een leuke nieuwswaarde hebben.

2. Bereik jouw doelgroep met de juiste influencers

Je wilt jouw uniek aanbod bekendmaken bij een specifieke doelgroep maar je beschikt niet over een mailinglijst om hen te bereiken. Door samen te werken met een influencer die in jouw niche actief is, ligt de oplossing binnen handbereik.

Mond-tot-mondreclame werkt en heeft zijn doeltreffendheid al bewezen. Daarom zijn influencers zo’n gegeerde marketingtool.

3. Budgetvriendelijke promotool

Tenzij je ’een BV als influencer inschakelt, is influencer marketing een budgetvriendelijk promotietool. Zeker als je de prijzen vergelijkt met andere vormen van communicatie (advertenties in de traditionele communicatiekanalen). Meestal is het toesturen van gratis producten al dan niet aangevuld met een vergoeding voldoende om een samenwerking op te starten.

4. Bouw aan je geloofwaardigheid

Mond-tot-mondreclame werkt en heeft zijn doeltreffendheid al bewezen. Daarom zijn influencers zo’n gegeerde marketingtool. Ze steken erg veel tijd en moeite in de opbouw van hun online netwerk en hebben daardoor een zeer betrokken publiek. Als een influencer een product of merk aanprijst, zijn mensen sneller geneigd om dat aan te kopen. Bovendien kunnen ze rechtstreeks vragen stellen, wat heel wat twijfels meteen wegneemt. Je geloofwaardigheid vergroot zelfs meer als je berichten van influencers op jouw eigen kanalen deelt. Zo betrek je influencers bij jouw eigen content.

5. Doeltreffende meetbaarheid

Een goed doordachte actie of samenwerking kan meteen effect hebben op je verkoop. Bovendien heb je in tegenstelling tot andere marketingkanalen ook een duidelijker zicht op het effect. Je kan immers goed in kaart brengen hoeveel mensen hun weg naar jouw website of webshop vonden. Werk je bijvoorbeeld met een specifieke kortingscode dan kan je duidelijk achterhalen hoeveel van de volgers een bestelling plaatsten.

Deel dit artikel
Terug naar het overzicht