Terug naar home
MijnSyntra
Influencers 2

12 April 2021

Ondernemen

Succesvolle influencer marketing in 7 stappen

In de blogpost ‘Waarom influencer marketing inzetten als startende ondernemer?’ ontdekte je meer over de marketingtool influencer marketing en de voordelen voor een startende ondernemer. Maar hoe ga je concreet aan de slag met influencer marketing? En hoe zet je de tool strategisch in? Je ontdekt het in 7 stappen.

Hoe ga je concreet aan de slag?

Stap 1: Bepaal jouw doelgroep

Met je ideale klant in het achterhoofd stel je jezelf best eerst de vraag ‘wie en wat wil ik met deze actie bereiken?'. Mik jij bijvoorbeeld op kersverse mama’s en wil je een nieuw verzorgingsproduct voorstellen, dan kunnen mamablogs of accounts van mama’s met jonge kinderen interessant zijn.

Stap 2: Ga op zoek naar de juiste influencers voor jouw strategie

Ga op zoek naar de meest invloedrijke influencers binnen jouw segment. Maak vervolgens een selectie van influencer(s) die het beste bij je doelgroep en het te bereiken doel passen. Ga eens kijken naar hun accounts en zoek op basis van hun profiel en aanpak naar een match met jouw merk of product. Sta je bijvoorbeeld bekend om je authentieke aanpak, ga dan samenwerken met iemand die hetzelfde uitstraalt. Denk aan de geloofwaardigheid.

Stap 3: Stel jezelf voor

Neem alvorens producten op te sturen persoonlijk contact op, stel jezelf kort voor en vraag of een samenwerking mogelijk is. Deze aanpak haalt meer uit dan dat je zomaar, zonder aankondiging, producten opstuurt.

Een online campagne waarbij je een influencer inschakelt, uit zich in verschillende resultaten: clicks, shares, reacties, verkoop.

Stap 4: Maak goede afspraken

Plan een kort overleg in en maak concrete afspraken. De juiste verwachtingen scheppen, is voor beide partijen heel belangrijk om een goede match te vinden. Bekijk samen of de doelstellingen die jij wilt bereiken, mogelijk zijn met deze influencer. Vraag voorgaande samenwerkingsprojecten op en de resultaten. De juiste influencer is cruciaal voor het slagen van jouw campagne. Vraag bijvoorbeeld of je het gebruikte beeldmateriaal in je eigen communicatie ook mag gebruiken en maak de gewenste timing concreet.

Stap 5: Bedenk leuke acties

Koppel er eventueel een leuke actie aan en laat de volgers van de gekozen influencer iets winnen. Je kan ook werken met een kortingscode die volgers kunnen verzilveren op jouw webshop of in jouw winkel.

Stap 6: Vergroot jouw geloofwaardigheid

Deel de samenwerking via jouw eigen communicatiekanalen: een leuk verhaal of jouw producten in een andere setting. Je betrekt zo influencers bij jouw eigen content. Sharing is caring.

Stap 7: Volg de resultaten op

Meet de impact. Bepaal wat het opgeleverd heeft. Een online campagne waarbij je een influencer inschakelt, uit zich in verschillende resultaten: clicks, shares, reacties, verkoop.

Wat als de resultaten tegenvallen? Ga samen met de influencer op zoek naar verklaringen. Tussentijdse evaluaties zijn interessant om dit op de voet te kunnen volgen. De inhoud van een blogpost slaat misschien niet aan of een beeld krijgt niet de juiste aandacht.

Met deze 7 stappen kan je op zoek gaan naar de best passende influencer(s) voor jouw bedrijf om jouw doelstellingen te bereiken, afhankelijk van jouw budget.

BMC
Geef je ondernemersidee vorm met het Business Model Canvas

Geef je ondernemersidee vorm met het Business Model Canvas

Ondernemen

Blog
Influencers
Waarom influencer marketing inzetten als startende ondernemer?

Waarom influencer marketing inzetten als startende ondernemer?

Ondernemen

Blog
Foodlove - (c) Guillaume Decock-15
Stefanie zette haar doctoraat stop en startte haar eigen zaak FoodLove

Stefanie zette haar doctoraat stop en startte haar eigen zaak FoodLove

Ondernemen

Blog
brand element