3 januari 2024 Docentenpaspoort

vijf vragen aan docent kinderbegeleider Eline

docentenpaspoort

Naam: Eline De Ruyck

Lesgever bij Syntra sinds: 2 jaar                                                                    

Opleiding: Kinderbegeleider

Mogelijke formules: Duaal, dagopleiding en avondopleiding 

Naast lesgeven bij Syntra… Onderhoud ik een wijngaard met mijn papa 

1. waar heb je je vakkennis opgedaan?

“Ik ben al mijn hele leven met kinderen bezig. Ik werkte vroeger al in de kinderopvang en heb veel gebabysit. Na het middelbaar heb ik Pedagogie van het Jonge Kind gestudeerd. In die richting heb je regelmatig stage en ik koos elke keer opnieuw voor kinderdagverblijven. Mijn passie ligt bij kinderen van nul tot drie jaar. Na mijn studies ging ik effectief aan de slag in een kinderdagverblijf. Daar was ik verantwoordelijke voor een team van vijf. Ik stond bij de kinderen en deed de administratieve en coördinerende taken. Die ervaringen in het kinderdagverblijf gebruik ik nu om les te geven. Mijn cursisten vinden het superleuk als ik voorbeelden geef uit de praktijk.”

2. wat vind je zo mooi aan het beroep?

“Als kinderbegeleider kan je af en toe ook eens zelf kind zijn. Het houdt je jong. Ik ben heel enthousiast en doe al eens graag onnozel. Ik herinner mij dat ik eens twee verzorgingskussen aan elkaar vast maakte en deed alsof ik een schildpad was. Kinderen vinden dat super als je eens gek doet. Eigenlijk vind ik zo veel mooi aan het beroep. Liedjes zingen, knuffels geven, de kinderen dingen bijleren, kinderen verzorgen, genegenheid geven, troosten, spelletjes spelen… Bovendien is elk kind anders. Ook dat is leuk om te ontdekken.”

3. Waarom ben je beginnen lesgeven bij syntra?

“Om mijn kennis te kunnen doorgeven aan anderen. Kinderen zijn echt mijn passie en ik wil die passie doorgeven. Ik vind het ook belangrijk dat ik als docent nog steeds met kinderen in contact sta. Ik ga regelmatig op werkplekbezoek in kinderdagverblijven. Het is superleuk om mijn cursisten bezig te zien met de kinderen en om een babbeltje te slaan met de kinderbegeleiders.”

4. hoe zou je jezelf omschrijven als docent?

Flexibel. Bij opdrachten vraag ik altijd de mening van mijn cursisten. We bespreken bijvoorbeeld of ze de opdracht digitaal willen indienen of op papier. Of ik vraag of ze nog extra ideeën hebben rond de opdracht. Daarnaast probeer ik op een ludieke manier met de leerstof aan de slag te gaan. Vorige week, bijvoorbeeld, deden we een wedstrijdje om ter eerst de pamper aandoen bij een pop.”

5. hoe ziet een les bij jou eruit?

“Ik start de les altijd met theorie en nadien maken we daarrond een opdracht of oefening. Zo kunnen ze de theorie op een leuke manier verwerken. Onlangs gaf ik bijvoorbeeld theorie over hoe je een spel moet uitschrijven. De volgende les moesten de cursisten materiaal meenemen naar de les om het spel effectief te spelen. Achteraf gaven ze elkaar feedback over hun spel. Bij het thema oriëntatie ging het ook zo: we zagen eerst de theorie rond het thema en gingen nadien op verkenning in het kinderdagverblijf. Voor het thema diversiteit gingen we dan weer naar de mediatheek. Mijn lessen zijn eigenlijk altijd een samenhang van theorie en praktijk.

opleiding kinderbegeleider in de spotlights

volg een zorgopleiding bij syntra

Ben jij net zoals Eline en gaat je hart sneller slaan van die schattige minimensen? Of ligt je passie meer bij ouderenzorg en is het woonzorgcentrum jouw terrein? Ben je al een ervaren zorgprofessional, maar wil je je kennis uitbreiden met een bijscholing?  Verken in elk van die gevallen ons ruim aanbod aan zorgopleidingen. Gedoceerd door mensen van de werkvloer, met een gigantische liefde voor hun vak.