Na deze opleiding heb je een goed inzicht welke factoren dagelijkse stress veroorzaken en hoe je best met deze stressfactoren omgaat. Met ongetwijfeld een positieve invloed op je eigen fysiek en mentaal welzijn als gevolg.
Wenst u deze module in-company te organiseren ? Contacteer ons ! Deze module is door MOW erkend in het Nederlands en Frans.
Programma
Als beroepschauffeur wordt je dagelijks met stressfactoren en stresssituaties geconfronteerd. Het is dus van belang om zelf een goed inzicht te krijgen wat stress veroorzaakt en wat de mogelijke gevolgen zijn op je fysiek en mentaal welzijn. Zo kan je zelf de dagelijkse stress onder controle houden.
- Wat is stress ?
- Waarom aan stressbeheer doen ?
- Types van stress en hun oorzaken: Acuut, chronisch, positief, negatief
- Symptomen van stress.
- Stress factoren en stressoren voor de beroepschauffeur.
- Conflicten en agressie, mogelijke oorzaken van stress.
- Hoe als chauffeur zelf omgaan met stress en hoe doe je aan stressbeheersing ?
- Belang van herstel/rust: slaapproblematiek en vermoeidheid bij chauffeurs
- Hoe vermijd je negatieve stress op het werk ?
- Oefeningen en praktische tips !
Werkplekken
?
Over het beroep
Bestuurders met een rijbewijs C of D moeten naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken wanneer zij bezoldigd vervoer (goederen of personen) willen uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet een chauffeur elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Bij het volgen van deze nascholing dient een chauffeur uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module te volgen. Het is sinds 22/8/2021 niet meer toegelaten om 2 keer dezelfde module te volgen binnen eenzelfde cyclus van 35u.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden
- Ecodrive (met individuele praktijkrit) (NL/F)
- Defensief rijden (met individuele praktijkrit)
- Rationeel rijden (met individuele praktijkrit)
- Ladingzekering (NL/F)
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
- Rij- en rusttijden en digitale tachograaf (NL/F)
- Wegcode en Europees aanrijdingsformulier (NL/F)
- Rij- en rusttijden, digitale tachograaf + CMR
- Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling ADR
- Uitzonderlijk vervoer
- Veilig aan de slag als chauffeur (NL/F)
- Opleidingen ADR Colli en Tank (Cat I en II): basis en bijscholing
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
- EHBO voor de chauffeur (NL/F)
- Ergonomie, fit & gezond
- Attitudetraining (NL/F)
- De chauffeur als ambassadeur
- Preventie en criminaliteit
- Dodehoek en manoeuvreren (NL/F)
- Veilig handelen bij brand (NL/F)
- Omgaan met agressie (NL/F)
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing ook minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Ecodrive of Defensief rijden). Voor de praktijkrit op de weg dient u daarbij over een geldige medische schifting op uw rijbewijs (kolom 11) te beschikken.
Voor wie
Deze opleiding (thema 3) is bedoeld voor alle chauffeurs met rijbewijs C/CE/D/DE die zich in orde willen stellen met de verplichte nascholing vakbekwaamheid CODE 95 én op de juiste wijze met stress willen kunnen omgaan.
Specifieke toelatingsvoorwaarden
Beschikken over een rijbewijs C/CE/D/DE met CODE 95 vermeld in kolom 12.
Of je rijbewijs C of D behaald hebben voor een van onderstaande data (belangrijk voor o.a. niet-EU chauffeurs)
- Rijbewijs D: vóór 9/9/2008
- Rijbewijs C: vóór 9/9/2009
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Elke module van 7u levert je een attest met 7 kredietpunten op. In totaal heb je over een periode van 5 jaar 35 kredietpunten nodig om je CODE 95 (vakbekwaamheid) te kunnen vernieuwen op je rijbewijs.
Er is geen examen verbonden aan de opleidingen, maar er is wel een aanwezigheid van 100% vereist. Dat betekent dat het start- en einduur van de opleiding strikt dient gerespecteerd te worden.
Via MOW zijn er geen attesten meer ter beschikking. Als chauffeur kan je zelf via “Mijn burgerprofiel” controleren welke modules je reeds hebt gevolgd en door de opleidingsverstrekker werden geregistreerd.
De individuele attesten worden enkel nog voor buitenlandse chauffeurs opgemaakt aangezien zij niet de mogelijkheid hebben dit via “Mijn burgerprofiel” te consulteren.