Misschien ken je intervisie al, maar vraag je je wel af wat de meerwaarde is voor jou en je medewerkers?
Intervisie is: “Een georganiseerde vorm van kennisontwikkeling in een kleine groep van professionals, waarbij een beroep wordt gedaan op de expertise van de andere leden om waardevolle inzichten te krijgen over een werkprobleem.” Zijn kracht ligt in de “georganiseerde vorm” waardoor niet enkel de meest communicatieve collega’s aan het woord komen, maar iedere deelnemer “verplicht” wordt om zijn inbreng te geven. De hoeveelheid aan positieve ideeën waarover de inbrenger (diegene die het probleem in de groep heeft gegooid) zo beschikt op het einde, wordt op deze manier nog eens zo groot.
Tijdens een training gaan de deelnemers met eigen concrete cases aan slag en zijn vaak verbaasd over de verkregen resultaten (de hoeveelheid en de kwaliteit) van hun intervisiesessie. Daarom: “Intervisie. Samen beter!”
Programma
- Definitie
- Voorwaarden
- Intervisiegroep
- Samenstelling
- De intervisievraag
- Actief luisteren
- Constructieve feedback
- Werkwijzen
- Basismethode
- Incidentmethode
- Roddelmethode
- 10-stappenmethode
Voor wie
- HR-medewerkers
- Vertrouwenspersoon
- Leidinggevende