7 juli 2022 Teams

Op de koffie bij: Team digitale leeroplossingen

In het kort:

Wie: Stefan Ost, Kristof Mory, Ann Vermaercke, Kaat Heene  
Doelstelling: De digitale transformatie vormgeven op vlak van leeroplossingen waarbij docenten en cursisten centraal staan 
Teamspreuk: Elk vuur start met een vonkje 
Ideale teamactiviteit: Een klein, gezellig rockfestival 

 

Het leven begint bij 40, zo zeggen ze toch. Wel, de zotte bende die zich voor dit interview verzamelde, was hiervan een toonvoorbeeld. Goedlachs, vol zelfrelativering en matuur. Hun professionele bezigheid? De digitale transitie op vlak van leeroplossingen van Syntra en nxtpro vormgeven. Que? Da’s toch meer een taak voor jongeren? Think again, my friend. 

‘Team digitale leeroplossingen’ wat moeten we hieronder verstaan?

“Wel, officieel heten we dus zo. Maar die naam klinkt wat saai. Terwijl ons team net sprankelt, bruist, plezier maakt, innoveert. We proberen een vonkje van onze passie voor digitaal leren over te brengen. Team Digipassie klinkt dus beter, past bij wat we doen. Maar daarmee hebben we je vraag wellicht nog niet beantwoord 😉.” 

 

“In het kort: ons team maakt digitaal leren toegankelijk en aantrekkelijk voor iedere cursist. Dit door het ontwikkelen van professionele, inspirerende e-learnings die didactisch goed onderbouwd zijn. We zijn vooral op zoek naar een weloverwogen mix tussen offline en online, het digitale moet het fysieke ondersteunen en versterken.” 

E-learnings, net zoals thuiswerken een kind van de coronapandemie?

“De vergelijking is prima, maar dus fout voor beide. Hoewel corona en de quarantaines absoluut een gigantische versneller waren, bestond thuiswerken al. En ook met e-learnings werd nog voor het virus al duchtig geëxperimenteerd. Corona was wél een soort schop onder de kont om de nieuwe, maar dus reeds bestaande onderwijsvormen te omarmen en grootschalig uit te rollen. Grootste pijnpunt – docenten overtuigen om ook gebruik te maken van het online leerplatform en de bijhorende functionaliteiten zoals virtual classrooms – smolt als sneeuw voor de zon. Het was online of niets.”  

“Eenmaal de eerste kinderziektes weggewerkt, zagen we met z’n allen de grote meerwaarde en het enorme potentieel. Cursisten zijn intussen gewend geraakt aan het idee dat niet al het leren op de campus hoeft plaats te vinden. Ze zien er de voordelen van in om bepaalde delen op eigen tempo te volgen, waar en wanneer ze willen. Maar ook docenten, directie,… iedereen is er intussen rotsvast van overtuigd dat blended leren de toekomt is. Leren in de traditionele leeromgeving en in de authentieke beroepsomgeving – waar Syntra ook bekend om staat – worden aangevuld en verrijkt met leren in de digitale leeromgeving. Docenten blijven van groot belang voor hun inhoudelijke bijdrage en expertise voor ons en om cursisten te coachen en meerwaarde te bieden naast het online aanbod. De trein is helemaal vertrokken.” 

“We zitten nog maar aan het begin van de digitale (r)evolutie en zullen de volgende jaren en decennia steeds nieuwe en innovatieve mogelijkheden  aanboren.  “

Wie zijn de gezichten achter het digi-dream-team?

“Stefan is de ‘founding father’. Dankzij zijn achtergrond in digitaal leren en animatie en zijn didactische en technische bagage werd hij aangeworven om het digitaal leren verder uit te bouwen en te onderzoeken. Het begon met pogingen om docenten gebruik te laten maken van het leerplatform en het experimenteren met de eerste e-modules. Hij bracht het team samen. De eerste die hij het bad in trok was Kristof, al lange tijd werkzaam bij Syntra en nxtpro. Hij zag het potentieel van e-learnings en stond te springen om ze verder uit te bouwen. Zijn frisse kijk kan soms vastgeroeste ideeën openbreken.” 

 

“Diezelfde onbevangenheid was er ook bij Ann, zij werkt bij Syntra Brussel maar maakt ook deel uit van dit Team digitale leeroplossingen. Als docent grafisch vormgever bij Syntra begaf zij zich op onbekend terrein. Maar voelde er zich snel als een vis in het water. Haar grafische kennis is een dankbare asset. Kaat had dan weer niets met Syntra te maken. Zij kende Stefan uit haar vorige job. Toen ze de vacature voor zijn team zag, twijfelde ze geen moment. En toen Stefan haar sollicitatie binnen zag lopen, wist hij dat hij niet verder hoefde te zoeken. Dankzij haar opleiding als communicatiewetenschapper en haar ervaring als e-learning ontwikkelaar voorziet Kaat nieuwe opleidingen van interessante content gecombineerd met interactieve elementen en oefeningen.” 

Ieder heeft zijn rol dus?

“Ja en neen. Omdat we zo nauw samenwerken heerst er intussen een erg goede verstandhouding, waardoor we zowel complementair als elkaars back-up zijn. Precies dat is de absolute sterkte van ons team. Samen ontwikkelen we didactisch materiaal dat aanspreekt, goesting opwekt om ermee aan de slag te gaan. Af en toe is er ruimte om te experimenteren met nieuwe tools: VR, AR, games en zoveel meer. Maar ook met eenvoudige middelen kan je mooie en goede leeractiviteiten maken.” 

 

We willen geen half werk leveren. Een offline cursus gewoon met een online sausje overgieten is niet onze betrachting. Het moet doordacht, grafisch aantrekkelijk, technisch flitsend, een intrigerende storytelling bevatten én didactisch sterk zijn. 

Elkaar voortdurend pushen om beter te doen, zorgt dat niet voor spanningen?

“Bij ons niet. We geven steeds opbouwende kritiek. En die wordt geaccepteerd, zelfs geapprecieerd. Fouten mogen gemaakt worden, want daaruit kan je leren. Je kan jezelf in onze groep kwetsbaar opstellen en het is erg comfortabel om te weten dat daar goed mee zal worden omgesprongen.” 

 

Ook naast het werk hangen we aan elkaar. We behoren tot (ongeveer) dezelfde generatie, lachen om dezelfde absurde grappen, luisteren naar dezelfde goede muziek.

Wat is het volgende dat jullie van de bucket list willen afvinken?

“Eén ding dat we opgestoken hebben uit de voorstelling van het marketingteam is dat we vanaf nu ook halfjaarlijks zullen samenkomen. Misschien niet in een koffiebar, maar eerder in een bruine kroeg. Om daar dan de zotste brainstorm ooit te organiseren. Voor ons de gedroomde manier om even te ontkoppelen, stil te staan bij wat we gerealiseerd hebben en te bekijken hoe het beter of anders kan, opnieuw in functie van de docent en de cursist.” 

Deel dit artikel
Terug naar het overzicht