13 november 2022 Teams

Op de koffie bij: Team CreaDigi

IN HET KORT:

Wie: Eleni, Frederic, Kelly, Kristof, Lien, Liene, Marlies, Wim en Lisa
Doelstelling: Realisatie van de professionele droom en levenslang leren faciliteren.
Teamspreuk: Het is hier wel CreaDigi he.
Ideale teamactiviteit: ‘Geheime verrassingen van de firma’ (Kelly en Lien).

Een interview in de voormiddag, een fotoshoot in de namiddag. Laat ons er een co-workingdag van maken. Samen met het hele team werken op dezelfde plek. Efficiënt én aangenaam, niet? En wie weet kunnen we dat maandelijks doen, als het meevalt. Iedereen akkoord? Go! Team CreaDigi is pragmatisch, nuchter en hands-on. Precies wat je nodig hebt ‘to get things done’.

‘CreaDigi’… een mastermind hoef je niet te zijn om jullie taak uit te vogelen?

“De naam licht inderdaad een serieuze tip van de sluier op… Ons team organiseert kwalitatieve en relevante opleidingen binnen de creatieve én digitale sector. Een rechttoe rechtaan naam voor een rechttoe rechtaan team.

“We optimaliseren ons bestaande aanbod, maar zetten daarnaast ook sterk in op het uitrollen van nieuwe opleidingen. We pikken daarbij zelf ideeën op, maar luisteren evengoed naar de input van onze docenten of de vragen en suggesties van cursisten. Vooral stemmen we ons aanbod af op de actuele ontwikkelingen in onze sectoren en de noden van de bedrijven die er werkzaam zijn.”

Onze voornaamste drive? Een kwalitatief opleidingsaanbod inrichten voor doeners dat hen praktisch voorbereidt op toekomstige carrière en/of eventuele ondernemersplannen.

Bij de vorige teams was ‘Change’ de start van iets helemaal nieuws. Bij jullie ook?

“Ja, maar niet helemaal. Team CreaDigi bestaat al een tijdje, maar het echt nauw samenwerken, overleggen, samen streven naar meerwaarde is er pas structureel ingeslopen na ‘change’. Grootste verandering was dat ieder van ons tot dan toe op één van de vestigingen redelijk zelfstandig werkte, en daar moesten we dus van afstappen.”

“Zo’n wijziging in onze manier van werken vroeg aanpassingstijd. Maar het zit blijkbaar in ons DNA om niet bij de pakken te gaan zitten, de draad op te pakken en gewoon vol goede intenties vooruit te gaan. En net die pragmatische mentaliteit blijkt voor ons bijzonder goed te werken.”

Hoe groeiden jullie van een reeks individuen uit tot een hechte groep?

“Het is heus geen geheim recept hoor. In elke goede relatie tussen mensen zijn een goede communicatie en een bereidheid tot uitwisseling cruciaal. Iedere donderdag organiseren we een teammeeting. Omdat we vanop verschillende campussen opereren is die online. Op deze wekelijkse vergadering overlopen we een vaste checklist aan topics, maar die is niet limitatief.”

“Alle ideeën om onze werking te verbeteren, zijn welkom. En de communicatie eindigt uiteraard niet na de meeting. We zijn voortdurend in overleg met elkaar. Vroeger had iedereen een vaste rol, maar nu loopt de taakverdeling in elkaar over. En dat is net een sterkte. We snappen elkaar beter, weten waarmee iedereen bezig is en kunnen inspringen wanneer nodig. Of helpen elkaar met andere invalshoeken.”

“In de taakverdeling zitten ook voldoende mogelijkheden om voelsprieten te hebben naar de docenten. Welke ideeën broeien er bij hen? Hebben zij suggesties om het aanbod of de werking te verbeteren? Ook voor de cursisten hebben we in ons team aanspreekpunten. Want ook hun input is altijd een meerwaarde. Daarnaast laten we bedrijven die met opleidingsvragen zitten of nood hebben aan bepaalde opleidingen/profielen, ook niet in de kou staan.”

En die bedrijven? Hoe worden zij dan betrokken in het opleidingsaanbod?

“Onze opleidingen worden afgestemd op hun vragen en noden. Zo focussen we op maatschappelijk relevante opleidingen. Marktgericht en innovatief. In het kader van onze kenniseconomie zetten we resoluut in op STEM-opleidingen. Dergelijke profielen zijn erg gegeerd op de arbeidsmarkt en door meer cursisten hierin te scholen doen we de ondernemingen in onze sectoren een groot plezier.”

STEM oftewel ‘Science, Technology, Engineering & Mathematics’ staat voor een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen.

“Maar het kan ook veel directer via ‘Fasttracks’, vacaturegerichte opleidingen op vraag van de sector. Met dus een heel hoge zekerheid op werk. Mooi voorbeeld was de periode vlak na de laatste lockdown. De festival- en eventsector draaide ineens weer op volle toeren. Maar veel podiumbouwers waren door de pandemie elders aan de slag gegaan. Samen met de sector organiseerden we to-the-point opleidingen die geïnteresseerden alle basisskills gaven om onmiddellijk aan de slag te gaan als bijvoorbeeld podiumtechnicus.”

Haalden jullie hiermee niet het journaal?

“Klopt volledig. En het was niet de enige keer dat een initiatief waar ons team mee de schouders onder zette in de actualiteit kwam. Piano’s Maene, één van de grootste pianobedrijven in Europa, had nood aan bekwame pianostemmers en -herstellers. Samen met hen werkten we een tweejarige ondernemersopleiding uit waarbij gedreven vakspecialisten geïnteresseerde cursisten scholen in het authentieke en tot de verbeelding sprekende atelier van Maene zelf.”

We werkten een tweejarige ondernemersopleiding uit waarbij 15 pianostemmers in spe opgeleid worden in het prachtige Maene-atelier.

“Ook met Hogeschool Odisee werken we sinds kort nauw samen. Studenten worden doorverwezen en we onderzoeken de mogelijkheden om lokalen en labo’s te delen. De samenwerking zal nu al én zeker op termijn heel wat voordeel opleveren voor alle betrokkenen. Dergelijke initiatieven zijn tekenend voor ons team. Voor een nieuw idee, een andere invalshoek proberen we op korte termijn de juiste mensen rond de tafel te krijgen, zodat we aan snelheid en daadkracht winnen. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk. Voor we het weten zitten we samen creatief op kruissnelheid en … halen we misschien opnieuw het Journaal.”

Deel dit artikel
Terug naar het overzicht