Mailen of mailverkeer is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse professionele communicatie met collega's en externen. En is zonder enige twijfel een van onze belangrijkste communicatiemiddelen. We geven je advies in het formuleren van de juiste boodschap.
Daarnaast bieden we je ook de vaardigheden om jouw e-mails efficiënt aan te pakken. Snelle en gemakkelijke tricks die jou enkel maar tijdswinst opleveren tijdens jouw werkuren.
Programma
- Enkele feiten en vragen rond uw mailverkeer
- Een startoefening rond look en feel van een mail
- E-mail blunders en irritaties
- E-mail etiquette: basisregels
- Verkeerde e-mail gewoontes
- CC policy
- Inbox organisatie en mappenstructuur
- Scherm versus papier: een verschil
- Woordgebruik in mails: schrijf- of spreektaal?
- Mails schrijven is praten met papier of scherm: mailstructuur
- Oefening mailstructuur
- Optisch bedrog: fouten (niet) zien
- Commerciële mailopbouw i.f.v. offertes doormailen + oefenen
- Assertiviteit en e-emotie in mails
- Probleem- en klachtenmails: inhoud, vorm en reactie
- Oefening reactie op klachtenmail
- Commercieel en verkoopgericht mailen: tempo, structuur en inhoud
- Oefening opmaak commerciële mail(ing)s
- Netiquette: do’s and don’ts als afsluiter
Voor wie
- Voor elke werknemer of werkgever die efficiënter wil omgaan met zijn professioneel mailverkeer.